Lezing
Woord

Lezing: Het verhaal van de student

Datum
Woensdag 12 april 2023
Locatie
Academiehuis Grote Kerk
Uitgevoerd door
Prof. dr. Gerben Westerhof

Het verhaal van de student: Het belang van autobiografische reflexiviteit voor identiteitsontwikkeling en welbevinden

Studenten in het hoger onderwijs ervaren alarmerende stressniveaus, deels gerelateerd aan de strenge, taak gerelateerde eisen aan academische prestaties. Een academische professional worden vraagt echter ook identiteitsontwikkeling, dat wil zeggen de reflectie op wie je bent als student en later als professional in een snel veranderende wereld.  Dit vraagt om een continu proces van autobiografische reflexiviteit waarbij verhalen over het leven worden gemaakt. In deze interactieve lezing zal ik bespreken hoe autobiografische reflexiviteit ondersteund kan worden door narratieve methoden en hoe dit bij kan dragen aan identiteitsontwikkeling en welbevinden. Ik zal aan de hand van onderzoek en ervaringen in het hoger onderwijs toelichten hoe storytelling gebruikt is in programma’s voor social work en psychologie en in een nieuw te ontwikkelen minor aan de Universiteit Twente.

Het verhaal van de student: Het belang van autobiografische reflexiviteit voor identiteitsontwikkeling en welbevinden

Studenten in het hoger onderwijs ervaren alarmerende stressniveaus, deels gerelateerd aan de strenge, taak gerelateerde eisen aan academische prestaties. Een academische professional worden vraagt echter ook identiteitsontwikkeling, dat wil zeggen de reflectie op wie je bent als student en later als professional in een snel veranderende wereld.  Dit vraagt om een continu proces van autobiografische reflexiviteit waarbij verhalen over het leven worden gemaakt. In deze interactieve lezing zal ik bespreken hoe autobiografische reflexiviteit ondersteund kan worden door narratieve methoden en hoe dit bij kan dragen aan identiteitsontwikkeling en welbevinden. Ik zal aan de hand van onderzoek en ervaringen in het hoger onderwijs toelichten hoe storytelling gebruikt is in programma’s voor social work en psychologie en in een nieuw te ontwikkelen minor aan de Universiteit Twente.

In samenwerking met:
No items found.
Gerben Westerhof is voorzitter van de vakgroep Psychologie, Gezondheid en Technologie en directeur van het Story Lab aan de Universiteit Twente. Zijn werk richt zich op de relatie van persoonlijke verhalen over het eigen leven met welbevinden, identiteit en geestelijke gezondheid. Hij werkt nauw samen met instellingen in onderwijs en gezondheidszorg. In een continue dialoog tussen onderzoek en praktijk ontwikkelt en evalueert hij narratieve interventies, zoals Op Verhaal Komen, Een Sterk Verhaal en Uit Je Verhaal. Hij is redacteur van het Handboek Ouderenpsychologie en het Handboek Positieve Psychologie.