Lezing | Gesina ter Borch: Hoe vrouwen langzaam zichtbaar werden in de kunst
Ze waren er wel, de vrouwen in de kunst maar ze werden meestal na hun dood in de hoeken van de geschiedenis weggedrukt. Hun werk verdween uit de boeken, hun namen uit het collectieve geheugen. Toch waren ze er - scheppend, tekenend, schilderend - vaak in de schaduw van beroemde vaders, broers of echtgenoten.
β
In de lezing van Krzysztof Dobrowolski wordt op een boeiende manier duidelijk gemaakt hoe vrouwen langzaam hun zichtbaarheid in de kunstgeschiedenis terugwinnen en op welke manier Gesina ter Borch gezien kan worden.
β
Ze waren er wel, de vrouwen in de kunst maar ze werden meestal na hun dood in de hoeken van de geschiedenis weggedrukt. Hun werk verdween uit de boeken, hun namen uit het collectieve geheugen. Toch waren ze er - scheppend, tekenend, schilderend - vaak in de schaduw van beroemde vaders, broers of echtgenoten.
β
In de lezing van Krzysztof Dobrowolski wordt op een boeiende manier duidelijk gemaakt hoe vrouwen langzaam hun zichtbaarheid in de kunstgeschiedenis terugwinnen en op welke manier Gesina ter Borch gezien kan worden.
β
Krzysztof Dobrowolski-Onclin (1979)Β is cum laude afgestudeerd in de kunstgeschiedenis en Franse letterkunde. Hij studeerde aan de universiteiten van Amsterdam, Parijs en Krakau. Sinds 2006 geeft hij cursussen en lezingen over kunstgeschiedenis. In 2019 werd hij benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.
β