Lezing: (No) University in a more-than-human world
Hoe kunnen we socially-just and decolonized pedagogie in het kunstonderwijs mogelijk maken? En hoe ziet de (no) university van de toekomst eruit? Het proces van dekolonisatie van het hoger onderwijs in een meer-dan-menselijke wereld (Braidotti, 2019) raakt aan verschillende lagen van de onderwijsstructuur: van de epistemische laag tot de fysieke ruimte van de universiteit die in haar infrastructuur vaak een koloniale representatie weerspiegelt, tot de hiërarchie die is ingebed in de klas (Mbembe, 2016). Tegenwoordig is de roep om dekolonisatie vaak verweven met de erkenning van de noodzaak om verder te gaan dan het tijdperk van het Antropoceen. Dit gesprek gaat over de gekoloniseerde en hiërarchische machtsstructuur die de mens in het centrum van het universum plaatst. Er wordt een alternatief scenario voorgesteld waarin de mens niet langer het centrum van de wereld is, maar er deel van uitmaakt, in verbinding met andere levende en niet-levende wezens.
Dr. Fabiola Camuti (zij/haar) is Associate Professor (i.o.), bij het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ University of the Arts, en Research Affiliate bij de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA), programmaleider Onderzoek in het Onderwijs (Sector KUO Vereniging Hogescholen). Ze is onderzoeker en theatermaker geweest in verschillende landen en instituten (Italië, Frankrijk, Denemarken, UK, NL) en heeft gewerkt als docent aan de afdelingen Theaterwetenschappen (Universiteit van Amsterdam) en Media en Cultuur (Universiteit Utrecht). In 2019 voegde ze zich bij het AeCT onderzoeksteam van ArtEZ, waar ze haar expertise als onderzoeker, theatermaker en educator combineert. Ze doet onderzoek, leidt projecten en geeft seminars over onderwerpen als embodied and socially just pedagogies, participatieve kunst, performance & politiek, politiek van kunst- en cultuuronderwijs, niet-hiërarchisch leren, kunstonderwijs in een meer-dan-menselijke wereld.
Hoe kunnen we socially-just and decolonized pedagogie in het kunstonderwijs mogelijk maken? En hoe ziet de (no) university van de toekomst eruit? Het proces van dekolonisatie van het hoger onderwijs in een meer-dan-menselijke wereld (Braidotti, 2019) raakt aan verschillende lagen van de onderwijsstructuur: van de epistemische laag tot de fysieke ruimte van de universiteit die in haar infrastructuur vaak een koloniale representatie weerspiegelt, tot de hiërarchie die is ingebed in de klas (Mbembe, 2016). Tegenwoordig is de roep om dekolonisatie vaak verweven met de erkenning van de noodzaak om verder te gaan dan het tijdperk van het Antropoceen. Dit gesprek gaat over de gekoloniseerde en hiërarchische machtsstructuur die de mens in het centrum van het universum plaatst. Er wordt een alternatief scenario voorgesteld waarin de mens niet langer het centrum van de wereld is, maar er deel van uitmaakt, in verbinding met andere levende en niet-levende wezens.
Dr. Fabiola Camuti (zij/haar) is Associate Professor (i.o.), bij het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT), ArtEZ University of the Arts, en Research Affiliate bij de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA), programmaleider Onderzoek in het Onderwijs (Sector KUO Vereniging Hogescholen). Ze is onderzoeker en theatermaker geweest in verschillende landen en instituten (Italië, Frankrijk, Denemarken, UK, NL) en heeft gewerkt als docent aan de afdelingen Theaterwetenschappen (Universiteit van Amsterdam) en Media en Cultuur (Universiteit Utrecht). In 2019 voegde ze zich bij het AeCT onderzoeksteam van ArtEZ, waar ze haar expertise als onderzoeker, theatermaker en educator combineert. Ze doet onderzoek, leidt projecten en geeft seminars over onderwerpen als embodied and socially just pedagogies, participatieve kunst, performance & politiek, politiek van kunst- en cultuuronderwijs, niet-hiërarchisch leren, kunstonderwijs in een meer-dan-menselijke wereld.