Lezing
Woord

Lezing: A Free International University

Datum
Woensdag 15 november 2023
Locatie
Academiehuis Grote Kerk
Uitgevoerd door
Prof. Dr. Christa-Maria Lerm Hayes

‍A Free International University: The currency of artists instituting educational practices from Joseph Beuys in Northern Ireland to Documenta in 2022

Deze lezing zal van Joseph Beuys en “zijn” Free International University uitgaan (https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/31/beuys-legacy-artist-led-university-projects) en presenteert ook nieuwe inzichten uit recente gesprekken met medestrijders uit Derry, Noord Ierland tussen 1974 en 1979. Documenta 6, 1977, bleef de meest concrete manifestatie van deze groep. Hoewel men dus van een “mislukking” kan spreken, zal Mia Lerm Hayes de verschillende trajecten van de deelnemers kort schetsen. Hiermee laat ze de bandbreedte zien van wat ze “instituting” noemt of zelfs “state craft” in en door kunst.

Dit verhaal is volgens haar interessant, omdat er nu in verschillende opzichten soortgelijke globale maatschappelijke problemen spelen zoals in de jaren 70. Documenta fifteen, 2022, kan als een verzameling van gerelateerde initiatieven worden gezien. Betekent dit dat Beuys, kunsthistorisch gesproken, globaal invloed heeft gehad – of welke andere manieren van kijken zijn er misschien nog interessanter?

‍

‍A Free International University: The currency of artists instituting educational practices from Joseph Beuys in Northern Ireland to Documenta in 2022

Deze lezing zal van Joseph Beuys en “zijn” Free International University uitgaan (https://www.tate.org.uk/research/tate-papers/31/beuys-legacy-artist-led-university-projects) en presenteert ook nieuwe inzichten uit recente gesprekken met medestrijders uit Derry, Noord Ierland tussen 1974 en 1979. Documenta 6, 1977, bleef de meest concrete manifestatie van deze groep. Hoewel men dus van een “mislukking” kan spreken, zal Mia Lerm Hayes de verschillende trajecten van de deelnemers kort schetsen. Hiermee laat ze de bandbreedte zien van wat ze “instituting” noemt of zelfs “state craft” in en door kunst.

Dit verhaal is volgens haar interessant, omdat er nu in verschillende opzichten soortgelijke globale maatschappelijke problemen spelen zoals in de jaren 70. Documenta fifteen, 2022, kan als een verzameling van gerelateerde initiatieven worden gezien. Betekent dit dat Beuys, kunsthistorisch gesproken, globaal invloed heeft gehad – of welke andere manieren van kijken zijn er misschien nog interessanter?

‍

In samenwerking met:
No items found.

Christa-Maria Lerm Hayes is hoogleraar moderne en hedendaagse kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Onlangs leidde zij de Amsterdam School for Heritage, Memory and Material Culture. Tot 2014 was zij hoogleraar Iconologie in Belfast, waar zij een Research Graduate School leidde. Afkomstig uit Jena, studeerde ze in Heidelberg, Londen en Keulen, waar ze promoveerde (onderzoek gedaan als James Joyce Foundation Scholar, ZĂŒrich). Haar onderzoek richt zich op sociale kunstpraktijken, woord- en beeldstudies, visuele erfenissen van (Ierse) schrijvers, naoorlogse kunstgeschiedenissen, art research, performance, de geschiedschrijving van kunst en curatie. Ze schreef de volgende boeken; W.G. Sebald’s Artistic Legacies: Memory, Word and Image (co-ed., Amsterdam University Press 2023); Brian O’Doherty/Patrick Ireland: Word, Image and Institutional Critique (ed., Valiz 2017); Post-War Germany and ‘Objective Chance’: W.G. Sebald, Joseph Beuys and Tacita Dean (Steidl 2011); James Joyce als Inspirationsquelle fĂŒr Joseph Beuys (Olms 2001); en Joyce in Art (Lilliput 2004). Zij heeft internationaal gecureerd.

‍

Dit is een openbare lezing in het kader van de reeks die No University Center for Advanced Studies een aantal keer per jaar aanbiedt. De lezingen worden gegeven door leidende wetenschappers, kunstenaars, en makers. De thuisbasis van het lezingenprogramma is het Academiehuis Grote Kerk, Zwolle. Aanvang 19.00 uur
Voor meer informatie over No University Center of Advanced Studies verwijzen wij graag naar onze website https://no.university.