Mariavespers
In 1610 schreef Claudio Monteverdi zijn beroemd geworden Mariavespers (Vespro della Beata Vergine), een groot hoogtepunt in de westerse sacrale muziek. In deze vespermuziek hoor je dat de muzikale verbinding tussen de oude renaissance-stijl (‘prima prattica’) en de nieuwere vroegbarokke stijl (‘seconda prattica’), die heel sterk op de verstaanbaarheid van de tekst was gericht. In deze afwisseling van stijlen vormt het Gregoriaans een bindend element. De Vespers brachten een omslag teweeg in het muzikale denken van de zeventiende eeuw.
In 1610 schreef Claudio Monteverdi zijn beroemd geworden Mariavespers (Vespro della Beata Vergine), een groot hoogtepunt in de westerse sacrale muziek. In deze vespermuziek hoor je dat de muzikale verbinding tussen de oude renaissance-stijl (‘prima prattica’) en de nieuwere vroegbarokke stijl (‘seconda prattica’), die heel sterk op de verstaanbaarheid van de tekst was gericht. In deze afwisseling van stijlen vormt het Gregoriaans een bindend element. De Vespers brachten een omslag teweeg in het muzikale denken van de zeventiende eeuw.
Performers
Luthers Bach Ensemble (kleinkoor, solisten & renaissance orkest) o.l.v. Tymen Jan BrondaStefanie True (sopraan) | Viola Blache (sopraan) | Raphael Höhn (tenor) | Benedict Hymas (tenor) | Jeffrey Thompson (tenor) | Drew Santini (bas)