Lezing: De fenomenologie van de academie van de toekomst
De fenomenologie van de academie van de toekomst. Een zoektocht naar een mogelijke architectuur die de gevoelens en verbeelding oproept die noodzakelijk zijn om te leren.
ââThe ultimate meaning of any building is beyond architecture; it directs our consciousness back to the world and towards our own sense of self and being. Profound architecture makes us experience ourselves as complete embodied and spiritual beingsâ. (Juhani Pallasmaa, 2013, The Eyes of the Skin. Architecture and the senses.
â
âHet ruimtelijk ervaren, denken en leren is âembodiedâ; het is een belichaamde ervaring. Architectuur begrijpen we ook met ons lichaam. Architectuur kan ons ontroeren of bewegen als zij in staat is iets te raken dat diep in onze vergeten herinneringen begraven ligt. Architectuur kan je verbonden laten voelen met het grotere, ze kan verbinden of isoleren. De vormgeving en ruimtelijke manifestatie van de fysieke leeromgeving is dus van invloed op je leerervaring. De mens is Ă©n lichaam, Ă©n geest. Aan de hand van voorbeelden van belichaamde ervaring en fenomenologische architectuur, zoek ik samen met jullie naar het antwoord op de vraag hoe jouw ideale leeromgeving en -ervaring vorm eruit kan zien.
Wil jij daarover meedenken meld je dan nu aan!
â
Beeld: Jolijn Valk in de Europatunnel in Hengelo. Beeld Jeroen Musch
De fenomenologie van de academie van de toekomst. Een zoektocht naar een mogelijke architectuur die de gevoelens en verbeelding oproept die noodzakelijk zijn om te leren.
ââThe ultimate meaning of any building is beyond architecture; it directs our consciousness back to the world and towards our own sense of self and being. Profound architecture makes us experience ourselves as complete embodied and spiritual beingsâ. (Juhani Pallasmaa, 2013, The Eyes of the Skin. Architecture and the senses.
â
âHet ruimtelijk ervaren, denken en leren is âembodiedâ; het is een belichaamde ervaring. Architectuur begrijpen we ook met ons lichaam. Architectuur kan ons ontroeren of bewegen als zij in staat is iets te raken dat diep in onze vergeten herinneringen begraven ligt. Architectuur kan je verbonden laten voelen met het grotere, ze kan verbinden of isoleren. De vormgeving en ruimtelijke manifestatie van de fysieke leeromgeving is dus van invloed op je leerervaring. De mens is Ă©n lichaam, Ă©n geest. Aan de hand van voorbeelden van belichaamde ervaring en fenomenologische architectuur, zoek ik samen met jullie naar het antwoord op de vraag hoe jouw ideale leeromgeving en -ervaring vorm eruit kan zien.
Wil jij daarover meedenken meld je dan nu aan!
â
Beeld: Jolijn Valk in de Europatunnel in Hengelo. Beeld Jeroen Musch

Dit is een openbare lezing in het kader van de reeks die No University Center for Advanced Studies een aantal keer per jaar aanbiedt. De lezingen worden gegeven door leidende wetenschappers, kunstenaars, en makers. De thuisbasis van het lezingenprogramma is het Academiehuis Grote Kerk, Zwolle. Deze lezing wordt gegeven in het Engels.