FAQ
Veelgestelde vragen
Wil je een ruimte huren bij het Academiehuis? Hieronder vind je antwoorden op veelgestelde vragen over huren bij ons. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem gerust contact op.
Reserveren & kosten
Hoe kan ik een optie nemen op een ruimte?
Je kunt een aanvraag doen via het formulier op onze website onder Huren. We nemen dan zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden te bespreken. Een optie staat in onze agenda en blijft staan totdat er al dan niet een schriftelijke bevestiging is gegeven. Meestal naar aanleiding van een opgestelde offerte.
Hoe ver van tevoren moet ik een optie nemen?
Wij raden aan om minimaal 2 maanden van tevoren te contact te hebben over een optie. Voor grote evenementen zoals concerten of congressen liefst nog eerder, vanwege afstemming. Een optie staat in onze agenda en blijft staan totdat er al dan niet een schriftelijke bevestiging is gegeven. Meestal naar aanleiding van een opgestelde offerte.
Wat zijn de huurprijzen en bijkomende kosten?
Een indicatie van de basishuur staat op de pagina’s van onze ruimtes. De kosten zijn afhankelijk van de ruimte, het tijdstip en het soort activiteit. We maken graag een offerte op maat. Bijkomende kosten zijn voor onder andere techniek, personeel en schoonmaak.
Zijn er kortingen voor partners of culturele initiatieven?
We denken graag mee met initiatieven die aansluiten bij onze maatschappelijke en culturele doelstellingen. Neem contact met ons op voor maatwerk.
Wat zijn de annuleringsvoorwaarden?
Bij annulering tot 30 dagen van tevoren rekenen wij geen kosten. Daarna gelden annuleringskosten volgens onze huurvoorwaarden. Deze ontvang je bij de offerte.
Hoe verloopt de betaling?
Na akkoord van de offerte ontvang je na afloop van jouw evenement een factuur. Bij grote evenementen kan om een voorschot worden gevraagd.
Ruimtes & mogelijkheden
Welke ruimtes zijn beschikbaar en wat is de capaciteit?
Het Academiehuis biedt verschillende ruimtes, van het middenschip voor concerten en beurzen tot kleinere ruimtes voor vergaderingen of lezingen. Capaciteiten variëren van 8 tot 1200 personen. Kijk op onze verhuurpagina voor meer details.
Welke evenementen zijn niet toegestaan in het Academiehuis?
Het Academiehuis is geschikt voor culturele, maatschappelijke en zakelijke evenementen en bijeenkomsten, passend bij onze identiteit. We kiezen, ondanks de ruimte en de grandeur, niet voor profilering via feesten en partijen met dj en/of band. Het monumentale karakter en de akoestiek leent zich hier niet voor.
Mag ik de ruimte vooraf bezichtigen?
Graag zelfs! Neem contact met ons op voor een vrijblijvende bezichtiging.
Kan ik mijn evenement combineren met een rondleiding of culturele activiteit?
Wij bieden op aanvraag rondleidingen aan door de kerk door ervaren gidsen of kunnen verbinding maken met onze programmering. Het programma van het Academiehuis is gebaseerd op drie pijlers: het Woord, Kunst en Muziek. Verrijk je event door een monumentale audiotour aan te bieden, professionele muzikale omlijsting toe te voegen of een expositie te bewonderen in het Hoogkoor.
Heeft het Academiehuis ervaring met trouwceremonies of herdenkingsdiensten?
Ja, het Academiehuis is een sfeervolle plek voor persoonlijke ceremonies. We denken graag mee over een passende invulling.
Voorzieningen & techniek
Welke faciliteiten zijn inbegrepen?
Standaard per ruimte is inbegrepen: verwarming, basismeubilair (stoelen, tafels), basisverlichting en gebruik van toiletten. Aanvullende techniek, podium, catering en extra inrichting worden in overleg geregeld.
Is er verwarming aanwezig in de kerk?
De kerk is verwarmd met radiotoren, infraroodpanelen en vloerverwarming. In koude periodes raden we bezoekers van een evenement aan om laagjes te dragen. In de zomer blijft het aangenaam koel binnen.
Hoe zit het met stroompunten en internet?
In de kerk zijn voldoende stroompunten aanwezig. WiFi is gratis beschikbaar.
Kan ik materiaal huren via het Academiehuis?
Ja, wij hebben eigen materiaal en werken samen met AV-partners. Geef bij jouw aanvraag aan wat je nodig hebt, dan nemen we dat op in de offerte.
Kan ik mijn eigen apparatuur en/of technici meenemen?
In overleg kan dat. Laat ons weten wat je nodig hebt, dan stemmen we af wat mogelijk is binnen de technische en monumentale grenzen van de kerk.
Hoe is de verstaanbaarheid en akoestiek in de kerk?
De Grote Kerk heeft een prachtige, natuurlijke akoestiek die bijzonder geschikt is voor klassieke en vocale muziek. We beschikken over een geluidssysteem afgestemd op deze bijzondere akoestiek per ruimte. Voor lezingen en sprekers raden we aan om hier gebruik van te maken.
Kan ik gebruik maken van het Schnitgerorgel?
Nu nog niet. Wij verwachten dat de restauratie van het Schnitgerorgel in 2026 voltooid is. Daarna is het voor een organist mogelijk om tijdens concerten of evenementen in overleg en onder begeleiding op het orgel te spelen. Houd rekening met extra kosten. Op dit moment is het kleinere Leeuwenberghorgel in overleg en op afspraak bespeelbaar. Neem daarvoor contact op.
Zijn er voorzieningen voor artiesten en sprekers zoals een kleedkamer of backstage-ruimte?
Ja, er zijn meerdere aparte ruimtes beschikbaar als kleedkamer of voor rustmomenten van artiesten. Geef je wensen aan bij de aanvraag.
Kan het Academiehuis de ticketverkoop voor mijn evenement organiseren?
Ja, dit is mogelijk. Ticketverkoop verloopt via een ticketsysteem op onze website. Geef jouw wensen bij de aanvraag aan, dan nemen we dat op in de offerte.
Catering & consumpties
Kan ik catering bij jullie afnemen?
Ja, wij hebben een eigen keuken en werken samen met cateringpartners. Mogelijkheden voor jouw gezelschap zijn koffie/thee met lokale lekkernij, lunch, buffet, diner, borrel en crewmaaltijd. Alleen bij uitzondering, denk aan een bruidstaart, is het mogelijk om de catering zelf te faciliteren. Het is verder niet mogelijk om een eigen cateraar mee te nemen. Geef je wensen aan bij de aanvraag.
Mag ik alcohol schenken tijdens mijn evenement?
Ja, dat is mogelijk. Houd er rekening mee dat alcoholgebruik binnen het Academiehuis gepast moet blijven.
Logistiek & planning
Hoe laat mag mijn evenement beginnen en eindigen?
Het Academiehuis hanteert in overleg ruime tijden, maar vanwege de ligging en regelgeving in het stadscentrum gelden er afspraken over eindtijd en geluidsniveau. Avondevenementen eindigen uiterlijk om 24:00 uur.
Is het mogelijk om een repetitie of opbouwmoment in te plannen?
Ja, dat kan in overleg. Houd er rekening mee dat dit mogelijk extra kosten met zich mee brengt.
Is het mogelijk om de kerk voor een hele dag of meerdere dagen te huren?
Ja, in overleg en tegen meerprijs kan de gehele kerk exclusief worden gehuurd. Ruimtes zoals de Consistorie, de Stijlkamer en het Noordkoor zijn ook te huren tijdens de dagopenstelling van de kerk.
Kan ik laden en lossen bij het Academiehuis?
Laden en lossen bij het Academiehuis kan aan de kant van het Grote Kerkplein. Het Academiehuis beschikt niet over een eigen laad- en losvergunning. Maar in overleg kunnen wij het plein voor korte tijd toegankelijk maken voor laden en lossen. Alle voertuigen moeten daarna ergens anders worden geparkeerd. Let op: vanwege de markt is op vrijdagen tot 15:00 uur het Grote Kerkplein niet toegankelijk.
Wat zijn de parkeermogelijkheden?
Het Academiehuis ligt midden in het centrum van Zwolle. Betaald parkeren kan bij parkeerplaats Emmawijk (9 minuten loopafstand), parkeerplaats Burgemeester Van Roijensingel (8 minuten loopafstand) of de dichtstbijzijnde Q-Park (Maagjesbolwerk), Maagjesbolwerk 54 (4 minuten loopafstand). Vanaf NS-station Zwolle is het 12 minuten lopen naar de kerk. De fiets kan je kwijt op het Grote Kerkplein naast de kerk. Bewaakte fietsenstallingen vind je op 5 minuten loopafstand van de kerk aan het Rodetorenplein, Meerminneplein en Gasthuisplein.
Is de kerk toegankelijk voor mindervaliden?
Ja, er is een rolstoeltoegankelijke ingang en aangepast toilet. Alleen de Consistorie is niet toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Geef bij je aanvraag aan als je speciale voorzieningen nodig hebt.
Is er EHBO aanwezig?
Bij evenementen is altijd iemand met BHV aanwezig of bereikbaar. Voor grotere evenementen kunnen extra veiligheidsmaatregelen nodig zijn.
Is er toezicht of beveiliging nodig tijdens mijn evenement?
Bij elk evenement is minimaal een medewerker van het Academiehuis aanwezig voor ondersteuning, toezicht en vragen. Bij grotere evenementen of avondopenstellingen kan toezicht van security nodig zijn. Dit stemmen we af tijdens de voorbereiding.
Regels & huisafspraken
Zijn er regels waaraan ik me moet houden tijdens het gebruik van de ruimte?
Omdat het Academiehuis een rijksmonument midden in het hart van Zwolle is, gelden er enkele regels: geen bevestiging zoals spijkers of tape op muren, banken, vloeren, hekken en pilaren. Geen open vuur (behalve kaarsen in overleg) en een geluidsverbod na 24:00 uur. In de footer vind je onze algemene voorwaarden.
Zijn er kosten verbonden aan extra schoonmaak of schade?
Als de ruimte extra moet worden schoongemaakt of er ontstaat schade, kunnen hier kosten aan verbonden zijn. Dit staat in onze huurvoorwaarden. Deze ontvang bij de offerte.
Mag ik promotiemateriaal uitdelen of bewegwijzering ophangen?
In overleg mag je voor het evenement flyers op de aangewezen plek in de kerk neerleggen. Posters nemen wij niet aan. Bewegwijzering en dergelijke tijdens het evenement kan alleen met losse borden vanwege de beschermde historische status van de kerk. Het is ook mogelijk om de beamerprojectie boven de bar in het Zuidkoor en twee schermen bij de ingang in het Noorderportaal in te zetten tijdens jouw evenement, om bijvoorbeeld jouw bezoekers welkom te heten. Meer informatie vind je op www.academiehuis.nl/aanleverspecificaties.
Mag ik reclame maken voor mijn evenement via jullie kanalen?
Dat kan in overleg. Meer info op www.academiehuis.nl/aanleverspecificaties.
Mag ik foto’s of video’s maken in de kerk?
Voor privégebruik is dat in de meeste gevallen geen probleem. Voor commerciële of publieke doeleinden graag vooraf overleg, vanwege auteursrechten en privacy van bezoekers.
Kan ik een vergunning aanvragen via het Academiehuis?
Nee, de huurder is zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van benodigde vergunningen bij de gemeente Zwolle. We adviseren je hier graag bij.