Lezing: Technological Imaginaries of Post Universities
Tot onze spijt moeten wij mededelen dat deze lezing door omstandigheden niet kan plaatsvinden.
De geschiedenis van de verstrengeling van digitale technologieën en hoger onderwijs is bezaaid met oproepen om de universiteit te ontmantelen en haar rol en positie in de samenleving te heroverwegen. Hoewel de verschillende bewegingen om de universitaire structuren te herkaderen, herbouwen, herdenken, verwerpen en hun eigen diverse motivaties en urgenties hebben, blijven ze allemaal in de 'orbit' van de universiteit, zelfs als ze haar mislukt en dood verklaren. De aantrekkingskracht van het universitaire model, met al zijn gebreken, lijkt onontkoombaar. Deze lezing geeft een korte geschiedenis van deze bewegingen en stelt voor om te kijken naar andere ruimten van leren, kennisproductie en betekenisgeving, waar de universiteit noch een referentiepunt noch de geadresseerde van het leren is, om drie principes voor een 'postuniversiteit' te bedenken die we misschien voor de toekomst kunnen distilleren.
Vrije toegang. De lezing is gesproken in het Engels.
Tot onze spijt moeten wij mededelen dat deze lezing door omstandigheden niet kan plaatsvinden.
De geschiedenis van de verstrengeling van digitale technologieën en hoger onderwijs is bezaaid met oproepen om de universiteit te ontmantelen en haar rol en positie in de samenleving te heroverwegen. Hoewel de verschillende bewegingen om de universitaire structuren te herkaderen, herbouwen, herdenken, verwerpen en hun eigen diverse motivaties en urgenties hebben, blijven ze allemaal in de 'orbit' van de universiteit, zelfs als ze haar mislukt en dood verklaren. De aantrekkingskracht van het universitaire model, met al zijn gebreken, lijkt onontkoombaar. Deze lezing geeft een korte geschiedenis van deze bewegingen en stelt voor om te kijken naar andere ruimten van leren, kennisproductie en betekenisgeving, waar de universiteit noch een referentiepunt noch de geadresseerde van het leren is, om drie principes voor een 'postuniversiteit' te bedenken die we misschien voor de toekomst kunnen distilleren.
Vrije toegang. De lezing is gesproken in het Engels.

Nishant Shah is lector bij het Lectoraat Aesthetics and Cultures of Technology van ArtEZ University of the Arts en de Radboud Universiteit in Nederland. Hij is Faculty Associate bij het Berkman Klein Centre for Internet & Society, Harvard University en kennispartner bij Oxfam-Novib en de Digital Asia Hub. Hij is feminist, humanist en technoloog, en een deel van zijn huidige werk richt zich op digitale narratieve veranderingspraktijken voor collectieve actie in en buiten traditionele leeromgevingen.